K čemu vlastně potřebujete Katastr nemovitostí a jaké má potřebné informace

K čemu vlastně potřebujete Katastr nemovitostí a jaké má potřebné informace

Nejen pro realitní makléře slouží katastr nemovitostí jako veřejný zdroj údajů o nemovitostech v České republice, který zahrnuje jejich popis, soupis, geometrické a polohové určení a zápis práv k těmto nemovitostem. Neslouží tedy jen pro daňové, statistické a technické účely. Právě zde se ověřují nejen skuteční vlastníci nemovitosti, ale také její právní stav. Jde hlavně o omezení, jako je zástavní právo smluvní u hypotéky nebo nebankovních úvěrů, případně zástavní právo soudní při výkonu exekuce. V evidenci jsou i věcná břemena k pozemku (břemeno dožití, právo chůze, přístupu pro energetické společnosti atd.

K zápisu do katastru nemovitostí může dojít vkladem, záznamem, poznámkou nebo výmazem. Jednotlivé pořadí těchto zápisů práv do katastru je stanoveno momentem, kdy byl návrh na zápis doručen místně příslušnému katastrálnímu úřadu.

Potřebné informace jsou u každé nemovitosti zapsané na dokumentu s označením List vlastnictví (LV). Tento dokument obsahuje vše potřebné, a je volně přístupný přes online náhled, který je ve zkráceném znění, nebo si jej celý můžete stáhnout na webu. Obě varianty poskytuje online přístup do katastru nemovitostí. Tištěnou verzi Listu vlastnictví pak získáte na katastru nemovitostí nebo Czech pointu. Detailní výstup stojí 50 Kč / stránku.

Vklady na katastr nemovitostí

Pro zápisy (vklady) jsou potřeba jednotné formuláře – Podání návrhu. Ty můžete vyplnit v tištěné nebo elektronické podobě. Nejčastěji se využívají při vkladu vlastnického práva (koupě nemovitosti) a zápisu zástavního práva banky při financování hypotékou.

Následné doručení lze řešit hned několika nejčastějšími způsoby:

  • Přímo na podatelně místně příslušného katastru nemovitostí, kdy zároveň dostanete potvrzení o přijetí (razítko na kopii formuláře)
  • Odeslání poštou na adresu katastrálního úřadu, kdy se dá přiložit nadepsaná a ofrankovaná obálka, ve které pak katastr odešle orazítkovanou kopii formuláře
  • Elektronicky přes datovou schránku pomocí CzechPointu

Poplatek za vklady návrhů je 2.000 Kč. Poplatek lze uhradit přímo v hotovosti na podatelně nebo nalepením kolků na formulář návrhu nebo úhradou převodem. K tomu je potřeba počkat na obdržení výzvy k úhradě, které katastr zasílá účastníkům.

Katastr nemovitostí má na zápis změny 30 dnů. Těm ale předchází ochranná lhůta v délce 20 dnů. Při této ochranné lhůtě, které se říká plomba, jsou vlastníci informováni o prováděné změně. Tato plomba slouží zejména k ochraně před neoprávněným přepisem, třeba díky zfalšovaným dokumentům.

Záleží také na pořadí podaných návrhů, protože katastr nemovitostí je zpracovává postupně. Pokud například řešíte prodej nemovitosti na hypotéku, tak je třeba nejdříve vložit zástavní smlouvu s ověřeným podpisem vlastníků, a teprve potom kupní smlouvu.

Řešíte právě tuto situaci nebo máte dotaz?

Stačí odeslat náš kontaktní formulář, a společně najedeme ideální řešení přesně podle Vašich představ a možností.Víme, jak na to ještě výhodněji.

1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right

Sdílejte také náš článek s přáteli na:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Poslat na e-mail

Další články k tématu

Máte dotazy?
Využijte konzultaci zdarma

Stačí jen odeslat Vaše telefonní číslo, a náš specialista na prodej nemovitostí se s Vámi spojí, a bezplatně proberete vše potřebné.